Bonjour Horsa,
Voilà ce que j'ai trouvé jusqu'à présent :
"Bastogne KIA, WIA, POW sourced from NWW2GPA data base (GP),
Charles Young, Into Valley (IV) and Shama Pulse & Repulse
(PR).
P number is chalk or position number per Shama for the
50 glider serial. these are take-off not landing position.
The four digit number, if given, is the known DoD. The
D unk is known death after 1945 but no date is established.
KIA:
P47 Bloomfield killed on ground after landing glider near
Remagne Belgium (location per IV) (GP)P44 Freeman PR says he was wounded and captured. IV says
he was KIA. GP says KIA.
P48 Knott IV says KIA, GP says KIA, PR says KIA.
P42 Schott IV says shot after landing near Selle Belgium.
GP and IV says shot while moving away from glider.
POW: (Number is YoDeath)
P38 Blake POW unk
P28 Avery POW 1999
P45 Brewer POW D unk
P43 Carlson POW 2002
P46 Carroll POW 2000
P49 Houck POW
P34 Hobart POW 2009 GP says he was blown out of glider
by an 88 after he landed. No mention of this by PR.
P37 Juneau POW 1999 GP says he was blown out of glider
by an 88 after he landed. No mention of this by PR.
P50 Kizer POW WIA Unk (PR spells his name Kiser. His
Lubbock graduation order spells Kizer). "
"The Route flown was to be:
From A-39 (Chateaudun) to Montmedy France, to a point 2.5 mi SSE of Recogne, Belgium to a point 2 mi E NE of Remagne, Belgium, to LZ. Return route for the C-47s was the same. "
Il n'est fait mention de l'endroit où a atterri le WACO de Bloomfield que dans le livre du Col. Charles H. Joung (Into the Valley)
Commandant du 439th Troop Carrier Group . Il semble que tu ne trouveras pas cette information dans "Pulse&Repulse" .
D'après le même Colonel, ses avions vont essuyer les premiers tirs de la Flak allemande un peu au nord de Remagne .
"Most aircraft and glider pilots who were shot at reported gunfire from the railroad crossing at Bras, from just east of Remagne, and from about two to three miles north of the railroad tracks running from Libramont into Bastogne"
Ceci expliquerai le point de chute d'au moins un Waco dans les environs de Nimbermont, l'atterrissage ne serai donc pas
le résultat d'un largage trop hâtif . Le gros des pertes néanmoins vont être encourus entre Flamierge et Sibret .
Il est intéressant de noter que la perte des avions le 27 décembre a donné lieu à des discussions quant au responsabilités .
Le corridor par lequel les C47 volaient vers Bastogne avait été jugé libre de Flak allemande et ce malgré les avertissements
des troupes au sol, qui dès le 24 décembre avaient noté une importante concentration de troupes allemandes dans le
secteur de Flamierge-Tillet . On n'avait même pas jugé nécessaire de faire escorter les C47 par des Thunderbolt, qui normalement
ratissaient le terrain en dessous des avions de transport . Et ils vont aller droit sur la zone de déploiement de la
15.Panzer Grenadier Division (son unité AA, la 315.Heeres-Flak-Abteilung disposant théoriquement de 2 batteries de 8,8 cm,
d'une batterie de 3,7 cm et d'une batterie de 2 cm-Lexikon der Wehrmacht) .
Roger